ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Το βοηθητικό blog της Πρότασης Δημοτών Ξυλοκάστρου "Αρμονική Ανάπτυξη"

ΠΡΟΤΑΣΗ – ΔΙΑΛΟΓΟΣ : Ο ρόλος που θα πρέπει να αναλάβει ο Ιδιωτικός Τομέας για να συμβάλλει στην ανάπτυξη του Ξυλοκάστρου, του Ιωάννη Γιάνναρου…

Posted by armoniki στο 28 Μαΐου, 2010

ΠΡΟΤΑΣΗ – ΔΙΑΛΟΓΟΣ : Ο ρόλος που θα πρέπει να αναλάβει ο Ιδιωτικός Τομέας για να συμβάλλει στην ανάπτυξη του Ξυλοκάστρου

Η πρωτόγνωρη οικονομική κρίση που βιώνουμε σήμερα είναι στο ξεκίνημα της και δυστυχώς οι παρενέργειες της έχουν αρχίσει να κάνουν έντονη την παρουσία τους, δημιουργώντας σταδιακά αυτό που οι ειδικοί λένε «βίαιη επέμβαση στον κοινωνικό ιστό». Τι σημαίνει αυτό με λίγα λόγια : Η οικονομική κατάσταση εκτός από τις αρνητικές συνέπειες στην «τσέπη» του μέσου έλληνα δημιουργεί και μια αρνητική ψυχολογία, δεδομένο το οποίο είναι εκμεταλλεύσιμο στην εκάστοτε εξουσία αλλά και στους επιτήδειους να περάσουν σκέψεις και απόψεις που μέχρι σήμερα θεωρούνταν «κόκκινη γραμμή». Είναι προφανές ότι το σύνολο του συστήματος «κλυδωνίζεται» και όλες οι ενδείξεις συνηγορούν στην σύντομη και ολοκληρωτική κατάρρευση του.

Σε τοπικό επίπεδο, όπως για παράδειγμα αυτό του Ξυλοκάστρου, η κατάσταση δεν παρουσιάζει σοβαρές διαφορές και η ύφεση προερχόμενη από την οικονομική κρίση που προαναφέρθηκε, δεν μπορεί παρά να «ακουμπά» και εδώ την επιχειρηματικότητα προβληματίζοντας σοβαρά και τον ιδιωτικό τομέα που την βιώνει, είτε στον κλάδο του εμπορίου, είτε στον κλάδο των υπηρεσιών.

Ωστόσο η ευρύτερη περιοχή του ενιαίου Δήμου Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης έχει ορισμένα χαρακτηριστικά – ευκαιρίες, οι οποίες εφόσον αξιοποιηθούν μεθοδικά και οργανωμένα, ίσως αποτελέσουν μιας μορφής «αντίδοτο» στα όσα αρνητικά προαναφέρθηκαν. Αναλυτικότερα :

  • Η γειτνίαση με την Αθήνα και ο μεγάλος αριθμός δευτερεύουσας εξοχικής κατοικίας, σε συνδυασμό με το μικρότερο κόστος προσέλευσης και διαμονής, πιθανά θα αυξήσουν την επισκεψιμότητα της ευρύτερης περιοχής σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και ειδικότερα στην καλοκαιρινή περίοδο. Αυτό σημαίνει ότι θα αυξηθεί και η ζήτηση «φτηνού» εξοχικού για να καλύψει τις ανάγκες μιας ή και περισσότερων οικογενειών για διασκέδαση – αναψυχή, δεδομένο που θα αποτυπωθεί από τη μεγάλη μεταστροφή της Αθήνας προς όμορες περιοχές (Κάλαμος, Επίδαυρος, Ξυλόκαστρο, κλπ).
  • Η έλευση του Προαστιακού και η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου (Κόρινθος – Πάτρα), θα κάνει δελεαστικότερη την ευρύτερη περιοχή σε επισκεψιμότητα, ενώ θα πρέπει να συνυπολογισθεί η αύξηση της βενζίνης, η οποία στρέφει τις μετακινήσεις προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αυτό σημαίνει ότι οι υποψήφιοι χρήστες υπηρεσιών ή καταναλωτές προϊόντων μπορεί να επισκέπτονται την περιοχή ακόμα και αυθημερόν, με μόνο έξοδο το εισιτήριο μέσων μαζικής μεταφοράς.
  • Ο Πευκιάς που αποτελεί ένα μοναδικό αισθητικό δάσος, η Ζήρεια με τις φυσικές της ομορφιές και την αμεσότητα της με το θαλάσσιο μέτωπο, η μικρή απόσταση για την θαλάσσια επικοινωνία με τις ακτές της Ρούμελης και γενικότερα ο προσανατολισμός της περιοχής αποτελούν σημεία αιχμής για αξιοποίηση, μετριάζοντας την άναρχη δόμηση, την τσιμεντοποίηση, την έλλειψη πρασίνου και αρκετές άλλες «ατέλειες» που δημιουργήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες.

Από τα προαναφερόμενα εξάγεται ένα βασικό συμπέρασμα που θα πρέπει να κατανοηθεί πλήρως από τον ιδιωτικό τομέα και να αξιοποιηθεί με τις κατάλληλες δράσεις – συνέργειες. Ο μέσος επισκέπτης της περιοχής σε εισοδηματικό επίπεδο θα ανήκει στην μεσαία τάξη, δηλαδή σε αυτή που έχει πληγεί περισσότερο από όλους  στη χώρα μας. Ο μέσος επισκέπτης θα επιχειρήσει να βρει στο Ξυλόκαστρο μια «προσιτή οικονομικά λύση» εστίασης – αναψυχής, για να μην υποχρεωθεί να υποβαθμίσει εντελώς την ποιότητα ζωής που είχε στο πρόσφατο παρελθόν, δεδομένο που εφόσον συμβεί θα αυξήσει την αρνητική του ψυχολογία και θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ισορροπία της οικογένειας. Βασικός πυλώνας όμως για την προσέγγιση αυτής της κατηγορίας χρηστών – καταναλωτών, που προσεγγίζουν το 70% και πλέον του πληθυσμού της χώρας (υπάρχουν μελέτες και δημοσιεύσεις σε αυτό το θέμα), είναι οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών τις οποίες θα παρέχει ο ιδιωτικός τομέας.

Ας προσδιορίσουμε λοιπόν τις βασικές συνιστώσες που καθορίζουν τις τιμές στον Κλάδο Εστίασης – Αναψυχής, εξαιρώντας από αυτές την όποια κερδοσκοπία ασκείται μεμονωμένα, και προσεγγίζοντας το πώς μπορεί ο κλάδος να γίνει δελεαστικότερος στην νέα κατηγορία πελατών που διαμορφώνεται :

  • Το Ξυλόκαστρο, σε όλο το θαλάσσιο μέτωπο, έχει υψηλά ενοίκια για επαγγελματικούς χώρους και παρά την οικονομική ύφεση δεν παρουσιάζουν μείωση, αντιθέτως παρουσιάζουν αύξηση διαχρονικά. Η λύση εδώ είναι η ανάπτυξη συνεργειών και αυξημένη πίεση του Εμπορικού Συλλόγου και των Συλλόγου των Καταστημάτων Εστίασης – Αναψυχής προς τους ιδιοκτήτες των ακινήτων ώστε να ρίξουν τις τιμές. Μια συνολική άρνηση και πίεση αναδιαπραγμάτευσης θα είχε άμεσες συνέπειες και θα έφερνε σε ισορροπία στις τιμές που είναι πάνω από το μέσο όρο της πόλης και εκτός λογικής.
  • Το Ξυλόκαστρο έχει χαρακτηρισθεί σαν «ακριβό» και αυτό αφορά τόσο τον Εμπορικό Τομέα, όσο και τον τομέα της Παροχής Υπηρεσιών Εστίασης – Αναψυχής. Οι τιμές όμως έχουν να κάνουν και με τις προμήθειες του Ιδιωτικού Τομέα, οι οποίες όχι μόνο δεν μειώθηκαν απεναντίας αυξάνονται συνεχώς λες και δεν αποτελούν μέρος της κρίσης. Μια συνολική αποτίμηση των προμηθευτών, η αναζήτηση της χαμηλότερης τιμής που θα συνδυάζει και την ποιότητα, η μαζικότητα παραγγελιών με παράλληλη απομόνωση των μη συνεργάσιμων προμηθευτών και γενικότερα ή έρευνα αγοράς στον νομό Κορινθίας θα είχε ευεργετικές συνέπειες στο κρίσιμο θέμα του κόστους και θα οδηγούσε στην πολυπόθητη μείωση των τιμών η οποία θα βελτίωνε σε μεγάλο βαθμό την ανταγωνιστικότητα και θα προσέλκυε πελάτες.

Ποιες ενέργειες προτείνεται να ακολουθηθούν άμεσα για τον κλάδο Εστίασης – Αναψυχής και γιατί όχι και από τον Εμπορικό Κλάδο, αναλύονται στη συνέχεια :

  • Το σύνολο των θέσεων εργασίας να προέρχεται από μόνιμους κατοίκους και να αποφευχθεί η χρήση εργαζομένων από άλλες περιοχές, με σκοπό να μειωθεί η ανεργία στην πόλη και να ενισχυθεί το εισόδημα των όσων διαμένουν εδώ. Θα πρέπει να αναπτυχθεί και να συμφωνηθεί ένας «Κώδικας Δεοντολογίας» στον οποίο να συμφωνηθεί : α. Αμοιβές προσωπικού ανταποκρινόμενες στις δυνατότητες των επιχειρήσεων, στα προσόντα και την εμπειρία των εργαζομένων και κυρίως να είναι ενιαίες έχοντας ισχύ για όλους, β. Συνεργασία και ανταλλαγές εργαζομένων για την κάλυψη των αναγκών των συνεργαζόμενων καταστημάτων και αποφυγή «κλεψίματος εργαζομένων. Με τον τρόπο αυτό θα ισορροπήσει η δαπάνη για το προσωπικό, που αποτελεί σοβαρό σημείο κόστους και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας.
  • Η έρευνα αγοράς για τις βασικές προμήθειες – αναλώσιμα, σαφώς και θα πρέπει να έχει τοπικά χαρακτηριστικά με σκοπό την ανακύκλωση του χρήματος και την αύξηση της ευημερίας σε τοπικό επίπεδο, ωστόσο θα πρέπει αυτές να έχουν μαζικότητα και πίεση στους προμηθευτές για την μέγιστη δυνατή έκπτωση η οποία θα συνδυάζεται και με παροχές σε είδος. Όπου αυτό έχει εφαρμοσθεί έχει ευεργετικά αποτελέσματα και ενισχύει την συνεργατικότητα των επιχειρήσεων, βελτιώνοντας την ανταγωνιστικότητα τους και διευκολύνει στη μείωση των τιμών και όχι της ποιότητας
  • Η ενημέρωση και η γνώση για προγράμματα ενίσχυσης από το ΕΣΠΑ, η οποία θα ενισχύσει τις όποιες επενδύσεις έχει στο «μυαλό» του ο κάθε επιχειρηματίας και τις οποίες θα πρέπει να αναλάβει αφιλοκερδώς να εκπονεί ο Σύλλογος ΑΡΙΣΤΟΝΑΥΤΕΣ αλλά και ο Εμπορικός Σύλλογος, παρέχοντας έτσι μια σοβαρή υπηρεσία στα μέλη του. Μέχρι σήμερα η συμμετοχή του Ξυλοκάστρου σε τέτοιας μορφής Προγράμματα είναι σχεδόν αμελητέα, σε αντίθεση με άλλες περιοχές όπου τα έχουν χρησιμοποιήσει εντατικά και έχουν συμβάλλει στην ανάπτυξη και στην έγκαιρη ανακαίνιση των καταστημάτων, παράμετρος η οποία αποτελεί μια διαρκή «αιμορραγία» των επιχειρηματιών.
  • Η δημιουργία μιας δυναμικής ιστοσελίδας – προβολής στην οποία θα παρουσιάζονται οι επιλογές της πόλης και των επιχειρήσεων και η συνεργασία της με άλλες συναφείς ιστοσελίδες και μπλογκς σε τοπικό και υπεροτοπικό επίπεδο. Παράλληλα θα πρέπει σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο, να υπάρχει συμμετοχή και πλήρης ενημέρωση για τις εκδηλώσεις που διεξάγονται στο δήμο και στόχευση στην μέγιστη δυνατή προσέλκυση επισκεπτών. Αυτό μέχρι σήμερα δεν γίνεται και σε ένα μεγάλο βαθμό αποτελεί έλλειμμα πρωτοβουλίας του ιδιωτικού τομέα. Τέλος θα πρέπει οργανωμένα και σε συνεργασία με το δήμο να αναληφθούν εντατικές προσπάθειες συμμετοχής σε Εκθέσεις, όπως για παράδειγμα το Τουριστικό Πανόραμα, κλπ, όπου έως τώρα η συμμετοχή είναι αμελητέα.
  • Σταδιακά και μετά από «ζυμώσεις» στον επιχειρηματικό ιστό της πόλης, θα πρέπει να αρχίσουν να αναπτύσσονται και συνεργασίες σε μεγαλύτερο επίπεδο, με σκοπό να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα και να προκύψουν οικονομίες κλίμακας. Για παράδειγμα το σύνολο των δημοτικών καταστημάτων που τακτικά βγαίνουν προς εκμίσθωση, θα πρέπει να αποτελέσει το πεδίο ανάπτυξης επιχειρηματικών συνεργασιών από τις επιχειρήσεις που ήδη δραστηριοποιούνται στην πόλη και επιθυμούν να αναπτυχθούν και να μεγαλώσουν. Αυτή η πρακτική εφόσον πραγματοποιηθεί με το σωστό τρόπο και όχι επιθετικά ή με άλλους σκοπούς, θα έχει ευεργετικά αποτελέσματα αναπτύσσοντας και κυρίως βελτιώνοντας την επιχειρηματικότητα.

Αγαπητοί συνάδελφοι αυτές είναι ορισμένες πρώτες και ανεπεξέργαστες σκέψεις τις οποίες σχεδόν όλοι μας έχουμε συζητήσεις κατά καιρούς και μας έχουν απασχολήσει διεξοδικά. Όλοι μας βιώνουμε την κρίση και αναζητούμε τρόπους εξόδου και διατήρησης των επαγγελματικών μας χώρων.

Ωστόσο το ζήτημα των τιμών και το πώς αυτές θα γίνουν δελεαστικότερες προς τους πελάτες μας και πως αυτοί θα αυξηθούν προερχόμενοι από τους επισκέπτες της πόλης, είναι ζητήματα που θέλουν διάλογο και διαβούλευση σε βάθος.

Το Ξυλόκαστρο σαν προορισμός δεν έχει την «φρεσκάδα» που είχε πριν από κάποια χρόνια και δεν υπάρχει ευκολότερο από το να «ρίξουμε» την ευθύνη αποκλειστικά και μόνο σε άλλους (πολιτεία, δήμος, αστυνομία, ανήσυχοι πολίτες, κλπ), αφού και εμείς σαφώς έχουμε ένα μερίδιο ευθύνης σε αυτή την κατάσταση και αυτό εξειδικεύεται στο ότι δεν αντιληφθήκαμε έγκαιρα τις αλλαγές που συντελούνταν γύρω μας, όπως και πολλοί άλλοι κλάδοι – επαγγέλματα σε τοπικό και υπερτοπικό επίπεδο.

Ωστόσο η επιχειρηματική εικόνα που διαμορφώνεται σήμερα για την περιοχή, εφόσον κανείς λάβει σοβαρά υπόψη του και τα όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω, δείχνει ότι υπάρχει δυνατότητα ανάκαμψης και ανάπτυξης και πρέπει να αναλάβουμε δράσεις άμεσες και αποτελεσματικές. Η πρώτη κίνηση την οποία προτείνω είναι η διενέργεια εντός της θερινής περιόδου ενός ημερήσιου συνεδρίου στο Θέατρο «Α. Σικελιανός» το οποίο θα έχει τίτλο : «Αναπτυξιακό προφίλ Ξυλοκάστρου – Τι πόλη θέλουμε να έχουμε». Η εκδήλωση αυτή θα συνδιοργανωθεί από τον Εμπορικό Σύλλογο, τον Σύλλογο Αναψυχής – Εστίασης ΑΡΙΣΤΟΝΑΥΤΕΣ, το Σύλλογο Ξενοδόχων, το Σύλογο των Τρικάλων και όποιο άλλο φορέα θέλει να εμπλακεί σε αυτή την συνέργεια. Η ανωτέρω διοργάνωση θα πρέπει να έχει τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή και προβολή στα ΜΜΕ, εντός κα εκτός του Νομού Κορινθίας.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό έστω και τώρα να προσδιορίσουμε τι ζητάμε από τον τόπο μας, τι θέλουμε να είναι σαν προορισμός, τι είδους επισκέπτες ζητούμε να έχει, ποια μορφή θα πρέπει να έχει η εστίαση – αναψυχή, κλπ. Είναι εντελώς διαφορετικό να καταλήξουμε σε ένα ησυχαστήριο ή σε ένα θέρετρο ζωντανό και δυναμικό, πάντα βέβαια με απόλυτο σεβασμό και στην όποια μειοψηφία υπάρχει και επιθυμεί κάτι διαφορετικό.

 

Με εκτίμηση και σε αναμονή της εκκίνησης ενός δυναμικού διαλόγου για τα ανωτέρω

Ιωάννης Γιάνναρος

Οικονομολόγος – Αντιπρόεδρος Σωματείου Αριστοναύτες

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: